28 Aralık 2013 Cumartesi

Marka Konumlandırması Üzerine - 3

Marka konumlandırma bir markanın hayat çizgisine yön verecek kadar önemli bir konu. Markanın neyi ifade ettiği ve nereye gitmek istediği belliyse bu doğrultuda marka inşasına başlamak gerekiyor.

Marka konumlandırmada en temel kriterler genel olarak marka çağrışımlarının strong (güçlü), favorable (pozitif) ve unique (benzersiz / eşsiz) olmasından geçiyor. Eğer marka çağrışımları güçlü değilse tüketiciler ile marka arasında bir ilişki kurulamayacak; çağrışımlar pozitif değilse markaya katkı sağlamayacak ve eğer çağrışımlar benzersiz değilse diğer markalar ile sizin markanız arasındaki fark anlaşılmayacaktır.

Bu durumu birkaç örnek ile açıklamadan önce, kısaca hedef kitleye de değinelim.

Elbette marka inşasından önce hedef kitlenin analizi çok iyi yapılmalı ve hedef kitlenin dünyasında ulaşılmak istenen ideal yer doğru belirlenmelidir. Bu şekilde yapılacak bir pazar araştırma ile hedef kitle iyi analiz edildikten ve ideal marka çağrışımları belirlendikten sonra diğer adıma geçilebilir.

Bahsettiğim örneğe dönecek olursak; iki marka düşünün, ikisi de düşük fiyat ile yüksek performans gösterdiğini söyleyen iki farklı marka olsun. Eğer aralarından bir tanesi farklı birşey söylemiyorsa bu durumda kimin nasıl söylediği ön plana çıkacaktır.

Aşağıdaki case study ise bambaşka bir örneği barındırıyor. Kahve sektöründe farklılaşmanın çok güzel bir örneği. Hedef kitlesi plaza insanı olan Good Co. Coffee inanılmaz bir marka konumlandırmasıyla hedef kitle arasında güçlü, pozitif ve eşsiz bir bağ kurmayı başarıyor.

http://landor.com/pdfs/k9/GoodCo_case_Universal_29July2010.pdf





Elbette bu bileşenleri doğru bir şekilde anlamak ile iş bitmiyor. Uygulama kısmı da önemli ve ayrıca rekabet de asla durağan değil.

Marka konumlandırması ile ilgili olarak daha önce bahsetmiş olduğum Müşteri Temelli Marka Denkliği
piramidine bir sonraki yazımda değineceğim.

Marka farkındalığından marka elçilerine giden yoldaki stratejik bir araç olan bu piramidin bize sağlayabileceklerine değineceğiz. Daha sonra tekrar marka konumlandırmasına dönüp bu konuyu biraz daha ayrıntılı ele alacağım.

Markalarınızın sürdürülebilir, pozitif, güçlü ve eşsiz çağrışımlar uyandırması dileğiyle..

Hiç yorum yok: