Güven Borça'nın profesör Kevin Lane Keller'ı çok sevmediğini biliyorum; okuma tavsiyelerinde bahsederken "Keller’den ise fazla etkinenmedim. Güncel bir Kotler gibi daha çok." diyor ama uzun bir zamandır benim takip listemdeki favori hocam. Dartmouth'ta MBA dersleri veren Prof. Keller bir çok büyük firmaya da danışmanlık yapmış. Şimdi konumuza dönelim ve Customer Based Brand Equity nedir ona bakalım.
Müşteri temelli marka denkliğinin özünde tüketici bakış açısı yatmakta. Tüketici elbette birey de olabilir bir organizasyon da. Amaç tüketicinin istek ve ihtiyaçlarını tatmin edecek şekilde ürün ve programlar geliştirmek olduğu için iki önemli soruyla karşılaşıyoruz.
- Marka tüketicilere ne ifade ediyor?
- Tüketicilerin marka hakkındaki bilgisi pazarlama aktivitelerine olan tepkiyi nasıl şekillendiriyor?
Marka Denkliği kavramını açıklayabilmek için marka kavramının çeşitli
boyutlarına bakmak gerekmektedir. Herhangi bir markanın inşa edilmesi uzun
zaman sürmekte ve genel olarak yorucu bir uğraş olarak kabul edilmektedir.
Akıllardaki en büyük soru ise markaya yapılan bu yatırımların karşılık bulup
bulmayacağıdır. Marka Denkliği herhangi bir zamanda markanın gerçek değerini
ifade etmektedir ve bunun başlangıçtaki sermayeden farklı olması
beklenmektedir. Kuruluş aşamasında sadece bir isimden ibaret olan marka yapılan
yatırımlar sonucunda artık tüketiciyle bir ilişki aracı olmaya başlar. İlk
olarak bilinirlik yaratmakla başlayan bu süreç imaj oluşturma aşamasıyla devam
eder ve marka artık bir kimlik kazanır.
Bir sonraki yazımızda marka denkliğinin bileşenlerine biraz daha ayrıntılı bakacağız..
Markalarınızın sürdürülebilir, pozitif, güçlü ve eşsiz çağrışımlar uyandırması dileğiyle..
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder